Afscheid :( en Reizen :D - Reisverslag uit New Delhi, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu Afscheid :( en Reizen :D - Reisverslag uit New Delhi, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

Afscheid :( en Reizen :D

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

22 Maart 2007 | India, New Delhi

De laatste dag stage was toch wel even zwaar. Geen lessen gegeven, nog even genoten van het lawaai van de kinderen en gekeken bij het oefenen van de dans voor het middagprogramma. De muziek is zo leuk en het dansen is ook echt heel leuk om te zien, kinderen zijn vrij en genieten ervan. Jongens houden net zoveel van dansen als meiden, alleen dansen ze echt gescheiden van elkaar. Deze gezellige middagen zal ik wel missen!! ‘s Middags hebben we met alle leerkrachten samen geluched, heel raar… Zo’n laatste keer. Sommige leerkrachten hadden nog een korte speech, die niet geheel emotieloos werd verteld… Het was een hele leuke dag, maar ook heel emotioneel.. Iedereen was een beetje van slag, de kinderen, de leerkrachten en wij.. Dit was ook de eerste keer dat ik gezien heb dat zoveel Indiase mensen hun emoties laten zien ;) Een meisje uit STD 7, waarbij ik ook thuis was geweest, vertelde dat ze elke dag aan het ‘wachten’ was tot ik naar school kwam. Als we te laat waren, bleef ze tijdens het gebed ‘s ochtends omkijken (naar de ingang van de school) tot ik er was.. Ze vond het zo erg dat dit de laatste dag was.. Nu merkte ik echt pas wat voor invloed onze komst heeft gehad, op iedereen!! Ik had zelf ook niet verwacht dat ik het zo moeilijk zou vinden om deze school te verlaten.. Vooral als kinderen dan vragen waarom je weggaat…. Zelfs de lerares die steeds alle kinderen sloeg, was emotioneel.. Ze zei dat ze haar gevoelens niet kon uitdrukken in woorden en ik heb wel met een goed gevoel afscheid kunnen nemen. Zij (en de andere leerkrachten) hebben een andere visie op het onderwijs, straffen en belonen. Maar toch hebben ze echt wel het beste met de kinderen voor!!

Zaterdag nog een boottripje gemaakt met Jet, Lies (andere vrijwilligster) en Bhanu en haar gezin, super leuk!! We gingen de zee op met een vissersbootje. Haar man en de kinderen waren van te voren een beetje bang voor de zee, ze kunnen ook niet zwemmen.. Maar ze hebben toch wel echt genoten van het tochtje :D Niet alles is droog gebleven haha. De golven zorgde ervoor dat Bhanu een natte agenda had en ook van bijna iedereen waren de kleren nat. Gelukkig droogt alles in India heel snel en hebben we veel lol gehad.

Zondag nog naar de kerk gegaan, daarna spullen ingepakt, met z’n allen gegeten en toen wachten op 6000 (de chauffeur die ons naar het station zou brengen). Het was een hele rare middag. Het was echt wachten tot we gingen en iedereen was stil… Ik heb er maar 2 weken geslapen, maar heb echt een super tijd gehad. Ik heb veel van het Indiase leventje kunnen zien en leuke gesprekken gehad met Bhanu. Af en toe werd ik gek van Abi en Herald (haar kinderen), omdat ze de hele tijd met me wilden spelen, alle spulletjes uit mijn tas reuze interessant vonden en ermee wilden spelen, maar toch mis ik ze wel..! Het was een fijne sfeer en met de kinderen heb ik ook echt heel veel leuke momenten gehad. Het waren gewoon twee energieke deugnieten ;)

Met Bhanu en het gezin zijn we naar het station van Villupuram gegaan. De trein reed ‘snachts, we hadden een luxe (en ook dure… haha) trein, met bedden. We kwamen maandagochtend uitgerust in Kanyakumari (Kanniyakumari) aan. Een goedkoop guesthouse zoeken ging vrij snel! Kanyakumari is een vrij klein vissersdorpje. Het uitzicht is echt heel mooi. Hier komen drie oceanen bij elkaar, de Indiase oceaan, de Golf van Bengalen en de Arabische zee. Overal om je heen zie je gewoon alleen maar zee… We zijn naar het Mahatma Gandhi memorial gegaan. We hebben er een korte rondleiding gekregen, het gebouw is een kerk, tempel en moskee in één, echt een mooi idee!!!! Ook zijn we naar de tempel van Devi gegaan, het Thiruvalluvar Statue en het Vivekananda rock memorial. Blijkbaar waren er ook bezoekers op het rockmemorial tijdens de tsunami, vanwege de hoogte hebben ze het overleefd!! Zo bizar… Natuurlijk kwamen we hier ook voor de zonsopgang en zonsondergang. Eerst snel (want de zon gaat echt snel onder!) op zoek gaan naar een goede plek om de ondergang goed te kunnen zien, die hadden we in elk geval gevonden :D. Helaas lag er een dun wolkendekentje net boven de zee, maar als nog was het echt heel mooi. Ook de hele sfeer was apart, iedereen komt daar voor hetzelfde.. Na een korte nacht, weer vroeg op om de zonsopgang te zien. Het leek wel oud en nieuw, echt aftellen tot de zon opkwam… Zo mooi om te zien, de zon en het water en de mooie kleuren. Ik heb zoveeel zofo’s gemaakt.. Toch was het moeilijk om op de foto te krijgen, wat ik echt heb gezien..

Dinsdagmiddag naar Allepey gereisd, met de trein. Kerala, waar Allepey in ligt, is echt heel anders dan Tamil Nadu, heeel groen en de backwaters zorgen voor een heel ander landschap. Dat sjouwen met die backpack is toch niet echt iets voor mij haha. De treinreis op zich was weer een leuke ervaring! De treindeuren gaan hier niet dicht, zoals in Nederland. Ook gaat er vanALLES mee de trein in, grote koffers en tassen, maar ook hele pakketten.. Bij elke treinstop, stopt de trein dus ook echt een kwartier ofzo! Mensen slapen (en zitten) op de rekken waarvoor wij dachten dat het voor de baggage was, haha. Ook het landschap was weer totaal anders dan in Tamil Nadu. Dinsdagavond helemaal kapot!! Zondag natuurlijk kort geslapen in de trein, Maandag kort geslapen omdat we de zon wilde zien opkomen… Dinsdag vroeg naar bed :D
Woensdag gelukkig op tijd opgestaan, om 11 uur konden we een tocht maken met een houseboat!! Om half 10 kwamen we bij het kantoortje aan van ATDC, waar we een tocht konden boeken. Een uur later konden we meteen vertrekken, snel onze tassen ingepakt, uitgechecked en ontbeten. De fotos en folders zagen er zo luxe uit. Ik was benieuwd hoe het is het echt zou zijn ;) (heerlijk argwanend…) Het begon al goed: Jet viel met heel haar hebben en houwen in het water!!!! Iedereen schrok! Gelukkig kwam alles goed, Jet kan zwemmen, ging zelf even kopje onder, maar hield haar tas netjes boven water! Het enige wat Jet zei: de fles water is gevallen!! De tas was droog en er was niets in het water gevallen, behalve die fles water ;) Ik had het haar niet na kunnen doen.. Gelukkig had ze haar nighty bij zich en was uiteindelijk alles weer veilig aan boord! Daarna hebben we er meerdere malen hard om kunnen lachen :D

De boot is dus echt heel luxe!! En zoals ze overal zeggen, het is echt elke roep waard!! Het is een grote boot, met een zithoek, 2 slaapkamertjes, 2 badkamertjes (Voor het eerst weer op een Europese toilet gezeten!!) en een keukentje. Ik heb echt genoten van deze tocht, die bijna 24 uur duurde. Het eten was echt verrukkelijk!! Ook hadden we onderweg grote gamba’s gekocht, ik heb nog nooit zulke grote gamba’s op, en het was heerlijk klaargemaakt. Op het water was het heel rustig, echt heerlijk kunnen relaxen, genieten van het uitzicht….. Gewoon een en al genieten!!!! En nu nog nagenieten….. :D
Zometeen nemen we de trein naar Kochi, ik ben benieuwd wat ons daar te wachten staat.

Tot nu toe geniet ik echt heel erg van de reis! Nog steeds ben ik zoo blij dat ik voor een stage in India heb gekozen, het is echt en heel mooi en veelzijdig land! Mensen zeggen altijd: je houdt van India of je vindt het verschrikkelijk.. Nou ik kan zeggen dat ik echt wel een beetje van India ben gaan houden ;)!!!!! :D

Ik hoop dat het verhaal niet te chaotisch is en de fotos een beetje een beeld kunnen geven.. Wat ik hier zie, is zo moeilijk vast te leggen op foto…!

Liefs Milou

  • 22 Maart 2007 - 06:41

    Ellen:

    Hey mi! Wat een ontzettend fijn verhaal, kreeg kippevel bij t eerste stukje. Helaas hoort afscheid nemen ook bij de dingen die je moet doen, daar weten we alles van ;) Pas goed op jezelf, have fun!
    xxx

  • 22 Maart 2007 - 07:02

    Gerda:

    Het zal wel gek zijn om nu reiziger te zijn, en geen vast plekje meer te hebben. Al voel je je wel helemaal thuis zo te zien... Wat een prachtige foto's! XXXXX

  • 22 Maart 2007 - 08:53

    Paul Verbraak :

    Lieve Milou,
    Echt een mooi deel van India waar je nu bent, geniet ervan.

    liefs papa

  • 22 Maart 2007 - 10:20

    Flo:

    Lieve mi!
    Lijkt me ook heel gek voor je om weer afscheid te moeten nemen. Je bent net een beetje gewend en dan moet je weer gaan! Vergeet niet dat je wel een hele fijne tijd en mooie herinneringen achterlaat bij alle kinderen en leerkrachten!
    Geniet nu van het mooie reizen! Veel liefs xx Flo

  • 22 Maart 2007 - 10:39

    Opa En Oma Wijers.:

    Wat een dappere Jet!Je zou denken een angstige huilpartei,maar nee,, de fles water is gevallen,,!!Kan iedereen in Holland zien dat schoon drinkwater heel belangrijk is,We leven intens met jullie mee. Wat een verhalen!!Alle liefs!!Opa en Oma.

  • 22 Maart 2007 - 11:22

    Frank En Kinley:

    Wat een mooi verhaal weer mi. Echt ingrijpend om weer te lezen wat je allemaal meemaakt, ziet en hoe je het voelt! We kijken er heel erg naar uit om weer lekker bij te kletsen met je en je ervaringen en gevoelens te horen! Liefs en een dikke kus, Frank en Kinley

  • 22 Maart 2007 - 13:11

    Caroline:

    Hey Milou,
    Leuke verhalen weer; indrukwekkend ook. Je vroeg of het niet verwarrend geschreven is? Nee vind ik niet; geeft een leuk beeld van wat je beleefd, meemaakt en voelt!

    Geniet nog van je laatste dagen en ik ben benieuwd naar je "life" verhalen; we zien elkaar denk ik de 21ste wel?!

    Liefs Caroline Mosselman

  • 22 Maart 2007 - 14:14

    Rudolph:

    Het klinkt allemaal zo anders dat je er bijna geen voorstelling van kan maken.

    Geniet er van!!

  • 22 Maart 2007 - 15:13

    Paul:

    Hee lief!
    Weer 1000 nieuwe foto's dus? ;) Ik zou echt zooo weer terug willen!!
    Tot snel, maar eerst nog genieten jij...

  • 22 Maart 2007 - 16:32

    Iris:

    Hoi Milou,
    Wat een verhaal weer... erg leuk om te lezen. Het afscheid klinkt erg fijn en het is mooi dat je daar in ieder geval een goede tijd hebt gehad.
    Nu heel veel plezier op je 'rondreis'.

    Xx Iris

  • 25 Maart 2007 - 20:00

    Carina:

    Hallo Milou
    Je laat ons weer proeven van alles wat je ontmoet/ondergaat.De foto's zijn prachtig!
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 19974

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: