India is zooo veelzijdig! - Reisverslag uit Bangalore, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu India is zooo veelzijdig! - Reisverslag uit Bangalore, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

India is zooo veelzijdig!

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

30 Maart 2007 | India, Bangalore

We zijn alweer op de helft van onze reis!! De backwaters in Kerala waren tot nu toe toch echt wel het hoogtepunt van de reis!! Toch hebben we de afgelopen dagen ook weer veel gezien en meegemaakt :D

Na de backwaters zijn we naar Kochi (Cochin) gegaan, waar de Chinese visnetten erg bekend zijn. Echt een heel apart systeem, leuk om te zien!! De treinreis erheen duurde maar een uurtje vanaf Alepey, maar was een hele belevenis :D We hadden een tweede klas ticket, lekker goedkoop! Maar de trein was BOMvol… Daar kwamen wij dan met onze backpacks haha We stonden in het gangpad, waar elke seconde iemand doorheen liep. Toen we eenmaal 'goed' stonden, was het wel prima toen. Tot we er weer uit moesten in Kochi. Omdat de trein geen echte deuren heeft, of die in elk geval niet dicht doet, kwamen er van 2 kanten mensen in.. Maarr wij moesten er natuurlijk nog uit, met nog tientallen mensen.. Het was een grote duw en trekpartij en gelukkig werden we geholpen met onze tassen. Achteraf hard gelachen om de logische gedachten van eerst instappen (van 2 kanten!) en dan mensen uit laten stappen :D
Het is een erg gezellig stadje, lekker verse vis, veel leuke winkeltjes en bier uit een theekan. De eerste avond zijn we naar een Kathakali voorstelling gegaan, typerend voor Kerala. De make-up is erg belangrijk en geheel gemaakt op natuurlijke wijze. We kregen daar uitleg over en ook over de basis houdingen van Kathakali. Naast de make-up gaat het om mimiek en de lichaamshouding. De spelers zagen er erg mooi uit, totaal 3 spelers, maar het verhaal ging erg langzaam haha. Wel heel leuk om mee te maken! Ik heb geprobeerd om foto’s te maken, maar die zijn helaas niet allemaal even goed.
Wat totaal anders is dan de andere stadjes waar we tot nu toe zijn geweest, zijn de proppers! Bij elk restaurant of elk terrasje staan proppers die vol overgave hun werk doen. Ook moet je niet verwachten dat er een toilet bij een (redelijk net/duur!) restaurant of een terras is haha! Ik heb me een aantal keer kapot geschaamd, omdat je zelf moet regelen of je ergens naar het toilet kunt… Buiten dat erg leuke avonden gehad, met lekkere vis en een biertje. Bier is niet overal legaal. Mochten ze geen vergunning hebben, dan geven ze bier in een theekan met theekopjes. De tent schaamt zich daar niet voor en zegt gerust dat ze de politie wat geld geven als ze langskomen, alleen de flessen bier mogen niet zichtbaar op tafel staan van de politie. Zo gaat dat hier :D

Daarna zijn we de bergen in gegaan. De busrit naar Munnar toe was erg mooi en ook erg eng!! De bus rijden hier met de Indiase rijstijl, ook door de bergen langs de afgrond (waar niet altijd paaltjes staan of betonnen blokken liggen!). Af en toe had ik het idee dat de motor het zou begeven, maaarr we zijn veilig aangekomen in Munnar :D Daar hebben we de theeplantages gezien, erg groot en erg mooi!! Zooo groen.. We hebben gezien hoe van de theebladeren thee wordt gemaakt in het theemuseum. Helaas waren alle Wild Life parken in de omgeving gesloten, vanwege het droge seizoen. Wel hebben we een ritje gemaakt op een olifant!! Super grappig, tussen de theeplantages..!!
Een Wild Life park zit er niet meer in in India… Vandaar dat we de plannen ook iets gewijzigd hebben en een dag korter in Munnar zijn gebleven en ook niet meer naar Ooty zijn gegaan. Daar zou ook een Wild Life park zijn, maar die is nu net gesloten. (Paul was er tijdens zijn verblijf in India een van de laatste bezoekers haha) Wat wel heerlijk is in de bergen, is de temperatuur! We hebben zonder klamboe en met dekens geslapen en werden eindelijk niet bezweet wakker haha. Heel raar om mensen in dikke jassen te zien ‘savonds en met een muts op! Zo koud vonden wij het niet. ;)

Maandag ochtend vroeg de bus genomen naar Coimbatore, waar we moesten overstappen om naar Mysore te gaan. ‘sochtends zaten we met truien en schoenen aan in de bus, maar toen we eenmaal de bergen uit waren was het weer snikheet, zoals overal in (Zuid) India :D
In Mysore staat het bekende paleis van de Maharadja. Het is super groot en mooi! Lekker kitsch :D Zo leuk om dan op (oude) schilderijen mensen te zien in sari. De kleding is zoo anders op schilderijen.. Ook zijn er overal hindoegoden te zien in het paleis. We hebben heerlijk gefantaseerd over fantastische feesten we in dit paleis zouden kunnen geven haha.

Daarnaast staat Mysore bekend om zijn olien en vooral Sandalwoodolie en ook Sandelwood beeldjes. De eerste dag werden Jet en ik door een jongen aangesproken, die zei dat hij een goed karma zou krijgen als hij ons de goede plaatsen van Mysore zou laten zien. Hij vertelde vanalles over Mysore, zijn geloof, school en trouwen. We zijn met hem meegegaan naar een soort van sigarettenfabriekje, waarbij je je niet meer voor moet stellen dan 10 mannen die op de grond zitten en aan het werk zijn. Van bladeren worden vloeitjes geknipt die worden gevuld met tabak en vervolgens omwikkeld met een roze draadje. Dat ging superr snel!! Heel grappig om te zien.. Daarna gingen we kijken hoe wierook gemaakt wordt. Alles ligt zo dicht bij te natuur hier!! Hele dunne bamboestokjes worden gerold in een soort rubber en daarna worden die gerold in poeder die de gewenste geur geeft. Ook was er een man die olien verkocht. Voor we het wisten zaten we in een kamertje waar de uitleg werd gegeven over de olien. Het gordijntje ging dicht en Jet en ik wisten niet wat er ging gebeuren. De man gaf uitleg over alle olien en wilde alles een beetje testen, hij gaf wat advies, maakte mijn haren super vet met een olie die goed schijnt zijn voor het haar en hij heeft mijn hele lichaam gekraakt haha. We hebben ontzettend gelachen!! De uitleg was gratis en het kopen was vrijblijvend ;) Het leek ons wel zo leuk om dan hier toch ook maar olie te kopen, dat wilde we toch al doen in Mysore!! De jongen die ons de leuke plaatsen van Mysore liet zien, wilde zelf geen geld, maar zal wel een dealtje hebben met die olieman, geeft dat ook een goed karma??!! Ach, wij hebben een super leuke middag gehad :D
In Mysore is ook een hele grote markt waar ze vanalles en nog wat verkopen! Heel kleurrijk, leuk om foto’s te maken :D Maar wel veel vliegen bij al het eten, irritante verkopers die vragen waar je vandaan komt en dan zeggen: Ghoe ghaat ghet?? Ook zijn er in de gehele stad veel kinderen aan het werk, verschrikkelijk om te zien….

Gister zijn we naar Chamundi hills gegaan. Boven op de berg ligt de Chamundeswari tempel. We zijn er met de bus heengegaan en hebben daarna de tocht naar beneden gelopen, een trap met 1000 treden :). Daar langs ligt een Shiva Cave tempel, een hele kleine tempel in/onder een groot rotsblok. We moesten bukken om naar binnen te komen en we konden alleen maar binnen zitten :) Heeft wel iets heel leuks..! Ook was er een mooi beeld van de stiek Nandi, het rijdier van Shiva.
Omdat we wat langer in Mysore waren, hebben we ook meer kunnen relaxen. We wisten ook de weg een beetje (die de riksjadrivers niet altijd weten!! ;)) en hadden vaste tentjes om lekker te eten. Dat vond ik toch wel een heel fijn gevoel. Je hebt meer een ‘thuisgevoel’ dan in stadjes waar we 1 dag waren.

Nu zijn we in Bangalore, van Mysore naar Bangalore hebben we de trein genomen. Vanavond vertrekt de bus naar Hospet. Vanuit daar gaan we daarna naar Hampi! Ik ben heel benieuwd! Er zijn daar heeel veel tempels.

Dat was het weer :D
Liefs en kussen!!

Tot snel ;) Nog 1,5 week…!!

• 30 Maart 2007 - 12:36

Gerda:

bier uit theekopjes... verboden vruchten smaken het lekkerst! wat een afwisselend land toch.... XXXXXX mam

• 30 Maart 2007 - 14:01

Paul:

Wow, jullie zaten echt heel anders op de olifant dan ik! :)
    Maar nu weten we tenminste allebei hoe dat is... ;)
    xxx!

• 30 Maart 2007 - 14:41

Anneke En Hanneke:

Weer zo'n super verhaal...ademloos gelezen...! Wat zien jullie toch veel en wat maak je veel mee!
    Een fijne tijd nog!!!!
    Heel veel liefs, Anneke en Hanneke.

• 30 Maart 2007 - 16:43

Paul Verbraak:

Lieve Milou,

India overtreft zichzelf steeds.Het land is inderdaad veelzijdig
    .... Die opmaak bij die kathakali voorstelling is echt byzonder.

liefs papa

• 30 Maart 2007 - 21:14

Anja:

Hallo Milou,
    Het was weer een genot om je verhaal te lezen. We zullen je stories nog gaan missen. We hebben een leuke indruk gekregen van het land, maar dat komt omdat jij het zo goed overbrengt. De foto's zijn ook super.

Groetjes Loe en Anja

• 31 Maart 2007 - 10:29

Florine:

Wat gaat het toch allemaal weer snel mi! Ik ga je verhalen ook erg missen,je schrijft het zo duidelijk allemaal. Wel leuk om te weten dat ik ze straks gewoon 'live' kan horen! :D
    Nog 1,5 week en dan ben je weer hier, geniet er nog maar van, want voor je het weet is het al voorbij!
    Tot snel lief vriendinnetje!

xx Flo

• 31 Maart 2007 - 14:31

Opa En Oma Wijers.:

Goed dat we achteraf allemaal lezen van de ritten langs de afgrond !! Maar goed dat jouw ouders dat van te voren niet wisten !En dan die helse drukte in de bussen.Maar jullie wennen er al aan.Wat een super fantastische verhalen allemaal.
    Het zal een heel spannend boek worden.Alle liefs en een knuffel van Opa en Oma ook aan je reisgenoten.

• 01 April 2007 - 21:09

Carina:

Weer schitterende foto's!
    Bredase groeten

• 02 April 2007 - 14:02

Kinley:

Superleuk om deze fotos te bekijken!! Weer een gaaf verhaal, inderdaad veelzijdig! Genietse van de 1,5 week! X kin

• 04 April 2007 - 19:17

Jannie:

Dat bier uit theekopjes vind ik ook wel heel apart hoor, en leuk!!!
    Wat een prachtige foto's weer, vooral van die met jullie alle drie op een olifant. Fantastisch.

Geniet nog van deze laatste dagen in India.

Tot de 21e op de verjaardagen van je ouders!!

Liefs Jannie

• 04 April 2007 - 21:26

Fons En Ying:

En zo wordt je een wereldmeid! Fantastisch om dat op afstand een beetje mee te maken. Niets ligt voor de hand en iedereen doet de dingen weer op z'n eigen manier. En het zijn die verschillen, die diversiteit in de wereld, die onze wereld m.i. zo aantrekkelijk maakt. Enerzijds ben je buitenstaander, observeerder, anderzijds ga je mee in de beweging, in het leven aldaar. Ben benieuwd hoe dat je kijk op de wereld beïnvloed.
    Groetjes en goede thuiskomst! In Nederland komt de lente al goed op stoom, misschien iets te vroeg, maar wel lekker als je hier weer rondloopt.

• 06 April 2007 - 07:36

Iris :

Milou, een erg mooi verhaal weer... ik kan met er helemaal inleven en het lijkt me geweldig!!

Mooi foto's, leuk om ze te zien:)

Xx Iris