Nog maar 2 weekjes stage.... - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu Nog maar 2 weekjes stage.... - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

Nog maar 2 weekjes stage....

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

04 Maart 2007 | India, Auroville

Het is alweer even geleden dat ik een verhaal op de site heb gezet. Er is veel gebeurd en ik zal zo kort mogelijk alles proberen te beschrijven :D

Allereerst is Paul dus ook goed aangekomen en alweer onderweg naar Nederland hahaha.
Papa, mama en Majelle zijn ondertussen ook weer veilig in Nederland, papa heeft de reis overleefd en de tas die in Londen achterbleef is ook weer aangekomen op de Heerbaan :D.

De afgelopen weken zijn druk geweest en erg leuk!! Heel raar om ineens mensen die zo dicht bij je staan te zien in India!!! Dat was heel fijn.

Het eerste weekend dat Paul in India was, zijn we naar Mamallapuram geweest. Mama, papa en Majelle waren hier ook!
Ook hier heb je weer bekende tempels staan. Het bijzondere aan deze tempels is dat ze uit een geheel zijn gemaakt. Ook zijn ze pas 200 jaar geleden opgegraven uit het zand. Het zijn hele andere tempels dan die ik al had gezien.
Verder is het een klein vissersdorpje, waar ook nog veel beelden met de hand gemaakt worden. Wel wordt volgens mij steeds meer door machines overgenomen. Oorspronkelijk is het een belangrijk plaatsje als het gaat om beeldhouwen. Hier worden al heel lang beelden gemaakt uit een geheel, een blok steen. Vroeger hoorde je overal alleen maar getik, van het beeldhouwen, nu ook wel slijpen enz. Opdrachten kwamen en komen van tempels, hotels of andere grote instellingen.

Ook Paul heeft onze stageschool gezien. Hij werd ook warm ontvangen. Hij kreeg als dank voor zijn komst kledij die mannen dragen tijdens het huwelijk. Misschien een stille hint?? ;)

Paul is in Pondi gebleven en heeft zelf de stad bezocht, rond gereden op een scooter, enz! Mama, papa en Majelle zijn nog langer in Mamallapuram gebleven. En bij mij ging de stage gewoon door.....!

De 7e week stage was een beetje raar. We hebben weinig lessen kunnen geven, omdat kinderen zich voor moeten bereiden op de examens, die zijn de 9e week van onze stage. De examens worden zo belangrijk gevonden hier. Dat is echt anders. In Nederland is er al een hele gekte rondom de Cito toets, hier is dat dus rondom elke examenperiode, in alle klassen! Kinderen moeten vragen en antwoorden letterlijk uit het hoofd leren en die worden getoetst! Totaal tegen mijn eigen principes in. Wij kunnen geen rol spelen in het voorbereiden van de examens en het afnemen van de examens. Mede omdat wij de kinderen niet slaan.. Wij zouden ze niet goed genoeg kunnen pushen om te studeren en te presteren.. Aan de ene kant heel jammer. Normaal werk je ergens naar toe met kinderen en nu kom je halverwege ergens binnen vallen en ben je weg voor de toetsen. Aan de andere kant, was de sfeer ook wel erg gespannen. Ik wil de resultaten niet in de weg staan en accepteer dus dan de directeur de examens wil doen zoals ze dat altijd doen en dat wij daar dus geen rol in spelen.

Dat weekend ben ik met Paul naar Madurai gegaan. We gingen met de bus, een rit van 8 uur, die 's avonds plaatsvond. Erg vermoeiend zou je denken.. Maar we hadden een hele luxe bus, met bedden!! Hahah nog nooit eerder gezien!!! Dat was wel heel fijn! Nog steeds slaap je niet zo lekker als in een echt bed, maar toch kom je een stuk uitgeruster aan!
Madurai staat bekend om zijn Meenakshi tempel!! Het is eigenlijk meer een tempelcomplex, heel groot en heel mooi. Mensen zijn hier zo gelovig....! Al was de Meenakshi tempel wel erg toeristisch. Mama, papa en Majelle waren ook in Madirai. Dit zou ook hen laatste weekend zijn in India. We hadden afgesproken bij de tempel om elkaar te ontmoeten. Toen Wij er aankwamen, Paul in zijn Lungi (Indiase mannen 'rok' ;)), bleek dat hij zo niet naar binnen mocht! Hahaha.. Denk je je aan te passen.. Is het nog niet goed.. De kleding moest wist zijn, Lungi's zijn verboden in de tempel. Weten we dat ook weer! Wij weer naar het hotel en daarna eindelijk de tempel van binnen gezien.. Heel mooi!!!
Ook liepen wij daarvoor al een hele tijd met een lege fles in ons hand op zoek naar een prullenbak. Vroeg ik er in een winkel naar.. Gaat de fles naar een jongetje, die loopt naar buiten en gooit m zo naar buiten, de staat op, hahaha. Daar deden wij het voor... Blijft toch apart dat men hier gewoon geen seconde nadenkt over het afval op straat! Ik houd zelf nog steeds alles netjes bij me!

Tijdens de voorbereidingen en de examenweek (week 8 en 9 van onze stage) werken wij bij Bless.

Een week daarvan zit er alweer op, week 8 Maandag hebben we een project gekozen en een plan geschreven voor het onderzoek.
Bless is een N.G.O. en heeft vele projecten om kinderen en volwassenen te helpen bij de ontwikkeling van zichzelf en hun levensonderhoud in dorpen in en rondom Cuddalore.
Wij hebben gekozen voor 'Childcare and health' (http://bless.org.in/childcare.html) en gaan de ontwikkeling van de kinderen die naar een Child Care Center (CCC) gaan onderzoeken. Het doel van de Child care Centers is het stimuleren van de volledige ontwikkeling van kinderen, op fysiek, cognitief en sociaal-emotioneel gebied.
Wij hebben een format opgesteld met vragen en onderzoekjes die wij kunnen doen om erachter te komen op welke gebieden en in hoeverre kinderen zich hebben ontwikkeld.
Wij zijn gaan kijken bij CCC's en hebben per CCC een kind onderzocht.
Paul is ook een dagje meegeweest. Dan zie je weer zo'n andere kant van het leven in India. We gingen die dag naar CCC Sonnakuppam. Ik wist zelf nog niet goed wat ik me bij een CCC moest voorstellen. Het was vrij klein.. In het gebouwtje kon gekookt worden en er was een ruimte waar de kinderen zaten. Er hingen een aantal papieren aan de muur, met letters, rechten van de mens en schema's.
Dit dorp is door de tsunami getroffen. Er staan nog vele 'noodhuizen' en vele funderingen.. Het dorp werd aan twee kanden getroffen, door de zee en door de rivier, die aan de andere kant van het dorp ligt.. Zo raar, het wereldnieuws komt dan ineens zo dichtbij!!

Door dit project zijn we bezig met de ontwikkeling van kinderen en kunnen wij onze competenties die we tijdens de studie hebben verworven, kwijt in het onderzoek. Ook leren we veel over het land, de cultuur, enz. Mensen zijn opvallend open tijdens de gesprekken..

Mijn lichaam leek al erg gewend aan de hitte en het eten hier, maar dat bleek niet helemaal waar te zijn.... Ik ben een paar dagen ziek geweest.. Heel vervelend, maar gelukkig niets ernstigs! Vooral het gemak van naar de supermarkt gaan en wat verse en gezonde etenswaren inslaan heb ik toen gemist!!! Nu ben ik weer helemaal op en top gezond en kan ik maandag weer verder met het project! Baalde wel echt dat ik nu wat dagen had gemist :(

Ik kom net weer terug uit Chennai. Paul had een paar dagen van de natuur genoten, in Ooty, en eindelijk op een olifant gezeten haha en we hebben elkaar weer ontmoet in Chennai.
Gister zijn we naar de filmstudio gegaan. Dat was echt wel grappig. Iedereen mag er gewoon naar binnen, gratis en voor niets. We hebben gekeken naar verschillende filmsets, bij een waren er opnames bezig. Eigenlijk is het gewoon zo simpel, tv maken haha. Het programma was blijkbaar erg grappig, wij verstonden er niets van! Ook hier wordt het publiek aangemoedigd om te klappen en gaan er af en toe dingen ' fout' :D. Daarna zijn we nog naar een Tamil film gegaan. Niemand snapte wat wij daar gingen doen haha. We werden door iedereen naar de filmstudio gestuurd, maar die hadden we al gezien. We hebben Deepavali gezien, weer vol liefde, verboden liefde en gevechten.

Vannacht is ook Paul weer vertrokken naar Nederland. Heeel raar! Zo is iedereen ineens in India en zo is iedereen weer in Nederland..
Ik ga nog een paar weken genieten van India!!! Nog 2 weken stage, 1 week werken aan een project bij Bless en 1 week op de stageschool. Daarna gaan we reizen! Waar ik al erg veel zin in heb!!!

Ik hoop dat het verhaal nog te volgen is! Ik wil nog zoveel meer vertellen en heb het zo kort mogelijk proberen te houden......... Hoop dat het nog duidelijk is!
Hier is het in elk geval weer rustig, dus het volgende verhaal zal wat minder chaotisch zijn ;)

Nog iets.. Vanaf komende dinsdag ga ik homestay, in Cuddalore. Dat houdt in dat ik bij een Indiaas gezin thuis slaap. Ik heb er erg veel zin in en ben heel benieuwd. 1 week zit ik daar alleen en 1 week (de laatste week van onze stage) samen met Annejet.

Heel veel liefs en kussen vanuit het steeds warmer wordende India!!

  • 04 Maart 2007 - 10:59

    Iris:

    Hoi Milou!
    Van Majelle hoorde ik dat ze een fijne tijd in India heeft gehad, en dat het zo verschilt in cultuur etc.

    Je hebt afgelopen paar weken ook weer veel meegemaakt. Wat ik lees is dan zo anders! Ik kan me inmiddels een beeld maken van India en vind het erg interessant.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal..

    Iris

  • 04 Maart 2007 - 12:33

    Opa En Oma Wijers.:

    Ik heb je verhaal een paar keer gelezen om alles in me op te nemen. Wat maak je toch veel mee!!Je komt niet uitverteld thuis!Toch blij dat jouw lieve famleden weer gezond thuis zijn!! Alle liefs opa en oma.

  • 04 Maart 2007 - 16:03

    Paul Verbraak :

    Lieve milou,

    Ik heb vandaag nog naar al onze foto's gekeken, het was er fantastisch. We hebben veel van jou geleerd.
    Groetjes van alle feestgangers bij
    Eva's verjaardag

    Liefs papa

  • 05 Maart 2007 - 21:00

    Maureen:

    Wat fijn dat je het zo leuk hebt. Echt bijzonder allemaal daar.
    Groetjes Maureen

  • 08 Maart 2007 - 19:08

    Anja:

    Hoi Milou,
    Wat kan jij toch elke keer weer leuk schrijven. Soms krijg ik het gevoel of ik het zelf allemaal mee maak.Zo komt het over.
    Geniet er nog maar van, want het gaat opschieten.
    Dan moet je weer echt aan het Hollandse leven wennen. Dat zal niet meevallen. Groetjes van het pers. van de Egelantier en van ons.
    Loe en Anja

  • 08 Maart 2007 - 19:42

    Ingrid Van Wanrooij:

    Hoi, Milou,
    Leuk om te lezen hoe of je het allemaal maakt daar! Ikzelf ben vorige week teruggekomen. Wist je dat we vlak bij elkaar in de buurt zaten?(en dat voor India!) Ik was ook in Pondy en verbleef in Sri Ma waar enkele mensen wonen die ook in Auroville werkzaam zijn.We logeerden bij een vriend.Hij werkt in Auroville in het Health Center.
    Dat hele Auroville-gebeuren is mij wat te zweverig, maar ik vind wel dat er goed werk gedaan wordt. hebben ook wat rondgereisd, hadden een chauffeur met busje die ook wat Engels sprak.
    We zijn naar het meest westelijke puntje geweest(Rameswaram)en o.a. ook nog naar Kanyakumari. Was erg de moeite weer. Vorig jaar ben ik in Kerala geweest,èrg mooi ook!
    Ik heb de smaak te pakken hoor, en wil vlg. jaar weer terug!! Ik moet er nog steeds aan wennen om hier te zijn, heb (net als jij) zo veel indrukken opgedaan!
    Sven en Steven hebben allebei een baan,fijn voor ze hè.
    Milou, geniet er nog effe van, de tijd vliegt voorbij hè!
    Veel groetjes, Ingrid van Wanrooij

  • 13 Maart 2007 - 21:30

    Fons En Ying:

    We wensen je nog een mooie en interessante laatste periode. Zuig de Indiase cultuur nog maar even helemaal op. Behouden terugkomst na maanden van een ander leven in een andere wereld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 19974

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: