Happy Pongal - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu Happy Pongal - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

Happy Pongal

Door: Pondicherry

Blijf op de hoogte en volg Milou

16 Januari 2007 | India, Auroville

Vandaag is alweer de tweede dag van het Pongal feest. Vandaag is het Koeien-Pongal, koeien worden gewassen en mooi gemaakt. Morgen is er een soort koeienrace, alle koeien worden verzameld en worden opgejaagd tot ze door alle straten rennen. Het schijnt erg leuk te zijn!
Gister werd ons verteld dat die koeienrace vandaag zou plaatsvinden, wij wilden ons 's ochtends in de sari wikkelen, bleek dat het toch morgen pas zou zijn haha.
Op die manier gaat het hier vaker, en het went!

Zaterdag hebben we brommertjes gehuurd. Nooi gedacht dat we dat zouden doen, omdat het verkeer hier een grote chaos is!
Toch is het een ideaal vervoersmiddel!! Ik vond het doodeng om te starten, maar al snel gaf het een gevoel van vrijheid! We zijn rond gaan toeren in Auroville en later nog naar Pondicherry gegaan. We hebben rustige weggetjes gepakt om te wennen! Het is allemaal prima gegaan!! Als je deelneemt aan het verkeer, went het al vrij snel.. Als je weet dat de toeter geen 'nood'signaal is, maar aangeeft dat er een bestuurder langs je komt rijden, is het prima te doen! Het is gewoon een hele andere manier van rijden.. Wat zal het straks rustig zijn op de weg in Nederland haha.
Op die manier hebben we weer snel een stuk van de omgeving gezien :)

Zondag ben ik met Renee naar Pondi (=Pondicherry) gegaan. Iedereen dacht dat de meeste winkels dicht waren, maar alles bleek gewoon open te zijn! Wel was het extra druk vanwege inkopen voor Pongal. Velen kopen nieuwe kleding, iets zoets voor in de rijst en suikerriet. Heel leuk om te zien, alleen geen ideale dag voor ons om te shoppen :)
Mijn doel was vandaag: een bikini kopen. Dit was zo ongeveer het enige, achteraf belangrijke ding, wat ik was vergeten mee te nemen vanuit Nederland!! Vragen naar een winkel waar ze een bikini of zwemkleding verkochten ging al moeizaam.. Toen ik het probeerde uit te beelden, moest ik gewoon lachen om mezelf! Een bikini vinden, was nog een groter probleem.. Voor kinderen waren er een paar en voor volwassenen waren het pakken die een half lichaam bedekken.. Dan merk ik weer hoe anders vrouwen zich hier kleden en gedragen..

Gister, maandag, zijn we 's ochtends naar het stand gegaan. Ik kon gelukkig een bikini van Renee lenen :)
Deze keer was het echter niet relaxen op het strand... Normaal lopen wij als toeristen rond met camera's, nu waren de rollen omgekeerd...
Vanwege Pongal waren veel mensen vrij. Het 'Westerlingen' strand (Aurobeach) was gesloten, dus lagen we gewoon tussen de Indiers, die (vrijwel) van top tot teen bedekt waren. In het begin had ik het nog niet zo door, maar als snel hoorde ik rare klikjes en keek ik recht in de lens van een fototoestel.. Toen hield ik het niet lang meer vol op het stand!! Mannen komen echt gewoon om Westerlingen hier te bekijken, zoo bizar! Zij zien nooit vrouwen (en mannen) half naakt (in bikini, zwemkleding) op het strand liggen.. Ze keken hun ogen uit!
De rest van de Pongal dagen geen strand dus...

Gistermiddag zijn we naar de film gegaan! van tevoren wisten we al dat we er vrij weinig van zouden kunnen volgen, maar het scheen een hele happening te zijn! En dat was het ook... Het was bij aankomst al heeel druk!!
Er zou een hele bekende Indier de hoofdrol spelen, waar iedereen fan van was..
Toen we, doorweekt van het zweet, naar binnen mochten, was het trekken en duwen.. De bewakers stonden met stokken klaar om orde te kunnen houden! Dat is in Nederland wel anders.. Binnengekomen waren mensen allemaal aan het joelen, gillen en klappen. Het leek wel een (pop)concert in plaats van een bioscoopfilm haha. Erg leuk om te zien!! De film zelf was nog vrij goed te volgen.. Wel heel gewelddadig!!!! Er waren heel veel gevechten en er vielen veel doden.. Ook werden vrouwen heel verleidelijk gefilmd, terwijl ik hier in India nog geen een vrouw op die manier gekleed heb gezien! Indiase mannen en vrouwen vonden het fantastisch!
Het was erg leuk om mee te maken, maar in de pauze hadden we het toch wel gezien.. Niet alles was te volgen en de film duurde in totaal wel 3 uur....... Dus nog maar even Pondi ingegaan en daarna terug naar huis gegaan.

Vandaag ben ik even met Annejet door Auroville gelopen om te kijken wat er te zien was rondom Pongal. Heel leuk! Koeien werden gewassen en geverfd. Er werden mooie kolams voor de deuren van huizen en winkels gemaakt. Een kolam is een soort van krijttekening (gemaakt met poeder) die mensen maken voor hun deuren, om de goede goden naar binnen te lokken. Vanwege Pongal waren de kolams extra mooi, groot en gekleurd.

Ook blijven er mensen bedelen. Vandaag waren er een aantal straatkinden aan het bedelen. Ze liepen echt een heel stuk met ons mee met hun hand bijna in mijn gezicht. Heel vervelend voor ons, maar ook begrijpelijk.. Ik vind het nog steeds erg moeilijk om (vooral kinderen!!) te negeren en gewoon door te lopen.. Wel zagen we een kind met een bijna naakte baby op haar arm die liep te bedelen. Het was zielig om te zien..
Later kwam er een moeder bij, werd de baby overgenomen door de moeder en stapten ze samen de bus in naar Pondicherry.. Wij gingen toevallig ook met de bus. Het kindje keek ons lachend aan, de baby werd aangekleed en het kind zwaaide lachend toen wij de bus uitgingen....
Nu zie ik pas in hoe belangrijk educatie is!!! Mensen zien educatie hier als tijdverspilling.. Ze werken liever (of laten kinderen werken of bedelen), omdat ze dan geld krijgen. Als kinderen naar school gaan, kost het ze alleen maar geld. Mensen leven in het hier en nu en kijken veel minder of niet naar de toekomst.

Wel heb ik nu echt zin om iets te ondernemen! Donderdag weer naar de stageschool. Ik heb er zin in en ben erg benieuwd!!

Hier is en blijft het warm.. Ik denk rond de 30 graden en het zal alleen maar warmer worden de komende tijd.. Ik hoop dat het goed uit te houden is in deze Indiase kleding!!
Mensen vinden de kleding wel erg leuk om te zien. Vandaag zeiden ze ook: Indian girls.. Hahah, de kleding, de stip op het voorhoofd, de bloemen in het haar en armbanden zijn hetzelfde als de Indiase vrouwen.. Toch blijven we anders.. Ik ben me er nog nooit zo bewust van geweest dat ik blank ben en dat daar tegen op wordt gekeken.. Ik denk dat ik dit al vaker geschreven hebt, maar het blijft iets waar ik veel over nadenk! Ik realiseer me echt dat wij het heel goed hebben in Nederland, op alle vlakken..

Wel grappig, ik Nederland wil iedereen bruin zijn, gaat onder de zonnebank, smeert bruine creme op of gaat uren zonnen. Hier wil iedereen wit zijn, snappen niet waarom wij bruin willen worden. En ook hier hebben ze smeerself om witter te lijken.. De omgekeerde wereld..

Dat was het weer voor nu,

Liefs xxx

  • 16 Januari 2007 - 10:16

    Maaike:

    Zoo ik zou denk ik als de dood zijn op zo'n brommertje. Knap hoor! Haha :)

  • 16 Januari 2007 - 10:18

    Ellen:

    Hey meissie, je was vandaag de laatste met een verhaal, vind het nog steeds heerlijk om alles in drievoud te lezen ;) Ik ga weer vedrer met bikkelen, ik stel je vrijdag op de hoogte van de uiteindelijk behaalde prestaties!
    Geniet! Kus

  • 16 Januari 2007 - 10:22

    Paul:

    Hahaha, dat is geen brommer maar een American Chopper!!! Ik mis op deze foto wel de bloem in het haar, de sarie,.... ;)
    xxxx!!!

  • 16 Januari 2007 - 10:26

    Gerda:

    dus wat de spanjaarden met stieren hebben, hebben de indiërs met koeien.... Hopelijk zijn de koeien minder dol te maken!

  • 16 Januari 2007 - 10:38

    Maaike:

    Zoo ik zou denk ik als de dood zijn op zo'n brommertje. Knap hoor! Haha :)

  • 16 Januari 2007 - 17:00

    Kinley:

    Hee milou! Wat een mooie dingen heb je weer meegemaakt zeg.. en dat terwijl je nog zo'n tijdje te gaan hebt. Super! Maar ziet er stoer uit jullie op de brommer! Charlie's Angels!
    X kin

  • 17 Januari 2007 - 20:10

    Paul Verbraak :

    Je raakt al aardig gewend aan het dagelijkse leven in India en de gewoontes , leuk om de verschillen te zien, en van jou te lezen . Als je nog maar kunt wennen in Nederland.., geniet ervan.

    liefs papa

  • 19 Januari 2007 - 11:12

    Paul:

    Hey, ik had die foto's nog helemaal niet gezien!! Ik kan je nu ook via mail niet meer bereiken lijkt het, eventjes wachten tot morgen weer :)
    xxx!

  • 19 Januari 2007 - 14:29

    Opa En Oma Wijers.:






































    Onze lieve Milou.
    Je leert het land wel goed
    kennen he ? En wat een pracht guesthouse en mooie kamer!
    Wanneer ga je voor de klas staan? Ik ben benieuwd wat die leerlingen zeggen van die knappe lady,s uit Holland!
    Opa heeft die plaatsen opgezocht en uitgeprint.
    Jullie zitten aan de zee !!
    Alle liefs Opa en Oma.











  • 19 Januari 2007 - 22:15

    Carina:

    Hallo Milou,
    Samen met Iris zojuist alle foto's en verhalen bekeken.Leuk dat we zo mee kunnen genieten van jouw avonturen zo ver weg.We blijven je volgen.Een goede tijd toegewenst.Carina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 19979

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: