We hebben de krant gehaald!!!! - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu We hebben de krant gehaald!!!! - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

We hebben de krant gehaald!!!!

Door: Pondicherry

Blijf op de hoogte en volg Milou

20 Januari 2007 | India, Auroville

Woensdag hebben we ons weer in sari gewikkeld! Deze keer was de 'koeienrace' echt. 's Ochtends was er eerst een markt, met van alles en nog wat. Daar hebben we even rondgelopen en toen gingen we op zoek naar de plaats waar de koeien samen zouden komen. Die plaats hadden we zo gevonden, er stonden al heeel veel mensen, met en zonder koeien. Er werd muziek gemaakt, wat vuurwerk afgestoken en toen was het moment daar.. Er kwamen een paar HELE harde knallen en de koeien gingen alle kanten op!! Ik schrok zelf meer van de knallen dan alle koeien bij elkaar haha. Het was erg leuk om te zien! Gelukkig kwam ik er net op tijd achter dat ik beter iets verder van de koeien vandaan kon gaan staan om er verzekend van te zijn dat ik geen trap van een koe zou krijgen. Daarvoor was er al een koe tegen me aan gelopen en mijn sari was groen, met een blauwe verfvlek. Gelukkig is alle 'verf' hier gemakkelijk uitwasbaar :D! Mensen waren aan het gillen en iedereen zag er super mooi uit, allemaal vanwege Pongal, het oogstfeest.

Op de markt hadden we een 'hennastempel' op onze handen gezet. Nu liepen we dus in sari, met hennahanden, en met tasjes die iedere Indiase vrouw heeft. Blijkbaar vonden Indiers dit erg leuk!! Veel complimenten gekregen en nu werden wij op de foto gezet, in plaats van dat wij hen fotograferen! Wat het grappigst was, er waren ook mensen van de krant!!
En wat denk je.. De dag erna stonden wij erin hahah! De foto die gekozen was uit de 100 foto's die ze gemaakt hadden, was echt de meest nietszeggende foto, maar toch.. Super leuk!! Toen we de krant wilde kopen, keek de verkoper ons verbaasd aan; wat moeten jullie met een Tamil krant?? geen Engelse?? Toen we de foto lieten zien, moest hij lachen!

Op onze stageschool hadden kinderen en leerkrachten deze foto ook gezien, uitgeknipt en meegenomen naar school. Ze vonden het prachtig!! Gelukkig hebben ze nog niet gezegd dat we in sari les moeten geven, nu ze weten dat wij er een hebben haha. Een churidar zit toch wat comfortabeler.

Deze week hebben we vooral geobserveerd op de stageschool. Ik heb het idee dat ik al een redelijk goed beeld van de school heb gekregen afgelopen week.
De school is gevestigd in een oude motorwerkplaats en de electriciteit is afgesloten. Er staan alleen buitenmuren en een deel is overdekt met golfplaten. Het was de bedoeling dat de school begin van dit schooljaar (juni 2006) naar het nieuwe gebouw zou verhuizen. Dit is uitgesteld... Wel is het om allerlei redenen heel belangrijk dat de school zo snel mogelijk naar de andere locatie verhuisd!!
De klassen worden van elkaar gescheiden door schotten en er hangen doeken om de zon zoveel mogelijk buiten de 'lokalen' te houden. Tijdens de lessen is het nooit stil. Van alle kanten komt geluid en hoor je andere klassen. Dit terwijl kinderen erg gedisciplineerd zijn en de meeste tijd stil moeten zijn. De dag wordt gestart met gebeden en daarna marcheren ze naar de klas. Heel raar om te zien!!! De kinderen dragen een uniform en begroeten de lerares als ze binnenkomt en bedanken haar als ze weggaat. Zelfs als ik geen les heb gegeven, bedanken ze me nog haha. Soms best lastig, omdat ik me geen houding weet je geven. Soms moet ik zo hard lachen, maar dat kun je gewoon niet maken!!
De leraren geven heel anders les dan op St. Philomena (girls school). Er werd hier niet alleen maar herhaald, zoals op St. Philomena. Er werd gesproken over begrippen en er werd in deelstappen gewerkt naar het lesdoel. Er werd gevraagd of kinderen het snappen, enz. Wel vraag ik me af in hoeverre kinderen het aan durven te geven als ze het niet snappen...!!!
Ik geef les in standard 4, waarin 25 kinderen zitten. De kinderen zijn 9-10 jaar oud. Er worden 5 vakken gegeven, social, science, mathematics, English en Tamil. Elke leraar heeft een eigen vakgebied en heeft les aan verschillende klassen. Het systeem lijkt dus meer op het middelbareschool systeem in Nederland. Alleen wisselen hier de leraren van lokaal en niet de kinderen. Wij proberen toch gewoon lessen in 1 klas te geven. Wij zullen dus alle vakken geven, behalve Tamil!

Ik heb al wat foto's gemaakt van de school, maar ben zo slim geweest om de spullen die ik nodig heb om de foto's op de computer te zetten thuis (guesthouse) te laten... De foto's volgen dus nog!!
Toen ik foto's wilde maken van kinderen in de lunchpauze, moest ik van de leerkracht wachten tot alle kinderen netjes zaten! Haha, natuurlijk ben ik zo onbeschoft geweest om toch al stiekem foto's te maken tijdens dit gebeuren. Kinderen zitten op de grond en eten met de hand. Alle kinderen zitten bij elkaar, maar voor de foto moesten ze allemaal netjes zitten, met de tasjes naast zich en de kinderen zelf in rijen. Zo grappig, dat de lerares na ging denken over hoe de school aan de buitenwereld getoond zou worden....

Zo genoeg voor vandaag! Ik ben erg blij met deze stageschool en denk dat de komende weken ook erg leuk zullen worden!! De kinderen kunnen goed Engels, al moet ik af en toe nog even wennen aan het accent. Mijn woordenschat zal wel beter worden hier, maar mijn accent absoluut niet :D!!! De lessen zijn trouwens best van hoog niveau!! Kinderen van de basisschool, krijgen lessen over onderwerpen die ik in 2 Havo kreeg! Ik weet niet in hoeverre ze het ook daadwerkelijk begrijpen, maar het wordt in elk geval op hoog niveau aangeboden!!

Heel veel liefs, vanuit het zonnige India, xxxx

  • 20 Januari 2007 - 12:10

    Paul Verbraak :

    Hoi Milou,
    Fijn dat je het op de school naar je zin hebt.Jullie worden nu dus als echte sterren aanbeden( krant foto)

  • 20 Januari 2007 - 12:17

    Gerda:

    je kunt je afvragen: zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom.... haha... XXX

  • 20 Januari 2007 - 12:48

    Paul:

    Hey lieverd, ik zit hier nu op de laptop van je vader, gezellig op bezoek!
    Dadelijk lekker bellen... :)

  • 20 Januari 2007 - 16:20

    Kinley:

    Hee milou,
    Leuk verhaal!! Haha erg leuk dat jullie in de krant staan :) Mooi voor in het plakboek!
    Het ervaringsgerichte onderwijs is daar dus nog heeeeel ver te zoeken! Zie het al helemaal voor me dat jij je lachen niet kan inhouden met de bedankjes :P! Hoop dat je een leuke en leerzame tijd gaat krijgen op je stageschooltje!

    Liefs x kin

  • 20 Januari 2007 - 20:48

    Flo:

    Ha lieve mi!
    Jeetje...jullie zijn echte sterren daar zeg! Super leuk! Fijn dat je de stage plek zo ziet zitten, ik hoop dat het allemaal gaat lukken!! :)
    Hier gaat het even wat minder, maar dat mail ik wel even naar je!! Love you scheet! xxx

  • 21 Januari 2007 - 13:04

    Harry & Els:

    Hey Milou
    Eindelijk ook een berichtje van ons. Ik ben niet zo'n computerheld.Wel geweldig dat internet om zo te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt en dat is nogal wat.Gelukkig dat India je goed bevalt als ik in een reactie lees dat je er of van houdt of het verschrikkelijk vindt. De kleding staat jullie overigens prachtig hoewel ik me voor kan stellen dat gewikkeld in 7 meter stof niet niet meer zo makkelijk beweegt. Waar ik wel benieuwd naar ben is het eten. Je schrijft dat het af en toe wat moeilijk is. Is het een "hete" keuken of zijn de smaken wat moeilijk? Veel succes met het lesgeven zo volkomen anders dan je gewend bent. Als je dadelijk daar gewend bent kom te terug in Nederland en krijg je vermoedelijk weer een cultuurschok. Moet je weer wennen aan dat gehaast hier. Nou meisje geniet er van. we blijven je volgen.

    xxx Harry, Els & kids

  • 21 Januari 2007 - 15:21

    Majelle:

    Hoii Milou!!

    Gelukkig dat je nu een fijne school hebt!

    Dat oogstfeest ziet er wel heel mooi uit, met die versierde koeien, en iedereen leuk verkleed..
    Zou er ook wel willen zijn!

    Jullie zien er heel mooi uit in de churidar...

    Veel succes met het lesgeven..

    liefs Majelle

  • 22 Januari 2007 - 13:10

    Hanneke:

    Hallo Milou,
    Leuk dat jullie de krant gehaald hebben....vinden ze daar wel erg bijzonder, drie van die blanke meiden. Dadelijk worden jullie nog gevraagd bij Bollywood!!!
    Veel liefs, en we blijven lezen...!!!
    Hanneke.

  • 23 Januari 2007 - 14:23

    Opa En Oma Wijers.:

    Mooi klasje heb je Milou en 25 leerlingen is om te doen he.Mooi ook dat ze allemaal dezelfde kleding dragen, geen onderscheid tussen rijk en arm, hoewel er niet veel rijke mensen zijn vermoed ik. lieve Milou we genieten van je fantastische verhalen.
    Veel liefs van Opa en Oma.

  • 24 Januari 2007 - 15:37

    Iris Verhaart:

    Heej Milou,

    Jullie zien er erg mooi uit in die churidar...
    Het zijn ook erg mooie foto's. Het is leuk om te volgen en ik ben benieuwd naar je nieuwe verhaal...

    Veel plezier!

    Xx Iris

  • 26 Januari 2007 - 23:46

    Fons:

    In Nederland is het nu even winter geworden, 8 graden vorst in de nacht en overdag rondom het vriespunt. 's Morgens hak ik een wak in ons vijvertje ten behoeve van de vissen. Vandaag motsneeuw, een vrieskoude wandeling onder een grijze lucht door verlaten straten naar het winkelcentrum en 's avonds de open haard flink opgestookt. Wel heel anders denk ik dan waar jij nu bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 19980

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: