Yes Miss, No Miss, Can I come in Miss? - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu Yes Miss, No Miss, Can I come in Miss? - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

Yes Miss, No Miss, Can I come in Miss?

Door: Pondicherry

Blijf op de hoogte en volg Milou

27 Januari 2007 | India, Auroville

Er zit alweer een week stage op..! de tijd vliegt!

Maandag zou ik veel lessen geven, ik had alles goed voorbereid en had er zin in, al vond ik het ook wel spannend.. Werd ik ziek... Maandag ben ik thuisgebleven, omdat ik me echt niet lekker voelde. Ik vond het vooral eng omdat ik na ging denken over mogelijke ernstige ziektes en dan is het echt niet fijn om ziek te zijn in India. Gelukkig voelde ik me maandagavond beter en kon ik dinsdag weer naar school en voelde ik me weer helemaal op en top fit :D Niets geen ernstige ziektes dus ;)

Ik had voor dinsdag zo half wat voorbereid, omdat ik niet wist wat ze maandag hadden behandeld. Lesplannen zijn niet zo strikt als in Nederland.. Er wordt gewoon gekeken hoe ver je kunt komen in een les, in 40 minuten dus.
Uiteindelijk heb ik heel wat uren voor de klas gestaan! Leerkrachten komen niet of te laat. Erg raar, maar hier dus blijkbaar normaal..

Ik heb een aantal vakken gedaan uit de boeken, science, social en maths. Andere uren kon ik zelf activiteiten verzinnen. Ik moest ook een uur tekenen overnemen. Er werd gezegd dat ik maar een plaatje uit een boek moest kiezen en ze dat laten natekenen.. Wat een tekenles haha. De kinderen zijn het gewend om die manier, dus ik wilde niet teveel afwijken.. Ik kon ook zelf iets op het bord tekenen, wat zij dan natekenen. Dat vinden ze blijkbaar super leuk!! Dus we hebben Nederlandse huizen getekend. Ze vonden het erg leuk om te zien in wat voor huis ik woonde en ze stelden allerlei vragen over mijn thuissituatie en Nederland! Zo anders, in Nederland zou dat absoluut geen tekenles zijn. Volgende keer wil ik toch andere dingen uitproberen met tekenen en andere creatieve vakken. Nu is het nog moeilijk om sterk af te wijken van de normen van de school.

Het onderwijs is hier gewoon heel anders. De kinderen leren vragen en antwoorden en ze weten precies wanneer ze welk antwoord moeten geven en wanneer ze de leerkracht moeten herhalen. Het lijkt dus of kinderen alles snappen, maar als de vraagstelling ietsjes anders is, snappen ze er helemaal niets van.
Ik doe natuurlijk de lessen net iets anders dan ze gewend zijn en ik merk regelmatig dat ze er niets van snappen als ik een vraag stel die niet in het boek staat.
Bij maths leren ze werken met bepaalde formules (standard 4, leeftijd 9-10 jaar!!). Maar de leraar geeft de formules vooraf en geeft ook de twee factoren die ze nodig hebben om de tot de oplossing te komen. Op die manier hoeven de kinderen dus niets zelf te bedenken. Kinderen lijken af en toe robots.. Er komt iets in en er komt iets uit.. Maar daar tussen in gebeurt niets en dat lijkt ook niet belangrijk gevonden te worden door de leerkrachten.

Kinderen leren hier voor examens, dit is puur stampen. Ze moeten de vragen en antwoorden leren van de afgelopen periode van alle vakken. Met alle lessen wordt naar de examens toe gewerkt.
Het is dus even wennen om les te geven op een school met een hele andere visie dan mijn eigen visie op onderwijs.
Nu probeer ik me vooral aan te passen aan hun systeem. Ik probeer nu een weg te vinden om ervoor te zorgen dat ik het idee heb dat kinderen de onderwerpen die aan bod komen ook echt snappen en niet alleen maar kunnen herhalen.

De kinderen zelf zijn erg geinteresseerd in ons, wij als Westerse stagiairs. Ze willen contact en willen vanalles over ons te weten komen. Dit is erg leuk!!
Maar ook dit moet gedisciplineerd gebeuren. Leraressen willen dat de kinderen om de beurt een vraag stellen en dan gaan staan als ze de vraag stellen. Dit komt heel onnatuurlijk en stug over.. Ook als kinderen niet gehoorzaam zijn, krijgen ze een pak slaag, met de blote hand, een stok of een lineaal. Dit is echt vreselijk om te zien en voor mij echt onwerkelijk!! Ik kreeg een van de eerste lessen van een kind uit een hogere klas een stok aangereikt. Zonder stok zouden ze namelijk niet luisteren, zei ze... Ik heb de stok weggelegd en zal die ook nooit gaan gebruiken!! Wel zorgt dit voor extra leerpunten. Het is moeilijk om op een totaal andere manier orde te houden dan ze gewend zijn. Maar ze zijn gewend dat ze een pak slaag krijgen als ze iets niet goed doen of te ver gaan bij een leerkracht. Als ik dit niet doe, kunnen ze zo over me heel walsen. Tot nu toe is het nog niet uit de hand gelopen. Ik probeer dit gewoon zoveel mogelijk op mijn eigen manier te doen en hoop dat dat blijft lukken!!

Vrijdag was het Republic Day! Er waren geen lessen op school, maar de kinderen mochten allerlei optredens doen. Er leuk om te zien! De dagen ervoor waren ze in de 'gametime' al aan het oefenen. Ze dansen hier zoo leuk! En ook de muziek is ontzettend vrolijk en leuk om te luisteren. Kinderen vroegen steeds of ik de muziek leuk vond, of ze goed konden dansen, enz. Nou ik kan het niet nadoen haha!
De meisjes en jongens dansen apart. Het oefenen wordt dan ook om de beurt gedaan. In de Indiase cultuur worden de jongens en meisjes gescheiden. Alles doen ze apart van elkaar.
Er werd vrijdag een podium gemaakt, van verschillende bankjes, aan elkaar gemaakt met touw (en het ging goed haha!). De kinderen waren allemaal erg mooi aangekleed en opgetut! Zo kleurrijk...!!
En natuurlijk waren wij in sari. De leraressen vroegen al of wij ook in sari wilde komen. Eigenlijk wilde we dat als verrassing al doen, maar nu was het dus geen verrassing meer haha. Ze wisten al dat we er een hadden (door de foto in de krant!), dus we konden ook geen smoesjes verzinnen ;)
De sari zit niet heel comfortabel, maar het is wel te doen!! Iedereen kijkt naar je.. Mensen vinden het echt heel leuk. Overal krijg je complimenten en iedereen vind het 'super'.

Weer een week met veel nieuwe indrukken.. In probeer mijn eigen weg een beetje te vinden in het onderwijs. Door al die verschillen, denk ik wel veel na over de Nederlandse cultuur, mijn eigen visie op onderwijs, enz.

In de weekenden gaan we naar het stand, relaxen we wat bij het guesthouse of gaan we een dorpje bezoeken. Vorige week zijn we naar een vissersdorpje geweest. Waar de vis op de straat werd gedroogd (foto's zaten al bij het vorige verhaal!). Daar werden dode vogels bij gehangen om andere vogels af te schrikken.. :)
Vandaag zouden we een boottocht maken. Die hebben we ook gemaakt, alleen liep die wat anders dan gepland.. Zoals het vaak gaat hier!! We zouden op de boot gaan, de zee op gaan, wat gaan vissen en wat eten op de boot (vis). We zijn gaan varen, maar konden ze zee niet op, waardoor het hele verhaal ophield. Er was een miscommunicatie!! Dan kan allemaal gebeuren..! En ik moet zeggen dat ik er al niet eens meer echt van kan balen haha. De dag loopt dan gewoon anders dan gepland..! Ik hoop dat ik deze houding in Nederland een beetje kan behouden en me af en toe wat minder druk kan maken. Over de wachttijden van de NS zal ik nooit meer zeuren en ook over staan in de bus niet!! Hier kun je vaak niet zitten en iedereen wordt echt op elkaar gepropt. De ticketverkoper blijft maar op de bus slaan en schreeuwen dat iedereen door moet lopen, in de hoop dat mensen ineens krimpen en dat er nog meer mensen de bus in kunnen. Jongens hagen half uit de bus en laatst zelf achter en half op de bus!! Je kijkt je ogen uit hier...

Ik geniet nog elke dag van het leventjes hier!
Ik moest een les geven over verdampen, condenseren en bevriezen waarbij het ging over regenen, sneeuwen, hagelen, dauw en mist. Die les liep natuurlijk totaal anders dan ik verwacht had! Hier kennen ze dat allemaal niet haha Zo raar.. Dan besef ik weer dat het echt een heeel ander klimaat is hier... Waardoor het leven ook heel anders is.
Ik had deze les beter in Nederland kunnen geven, ik hoorde dat het daar sneeuwde haha!

Net gaan shoppen. Allerlei mooie stoffen gekocht!! Nu op naar de kleermaker en hopen dat het mooi wordt! :)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 27 Januari 2007 - 13:32

    Paul:

    Ik krijg er steeds meer zin in lieverd!!! Ik ben echt zooo benieuwd naar die snoetjes van jouw klas, ik hoop dat ik ze mag zien... :) xxx

  • 27 Januari 2007 - 17:36

    Ellen:

    Hey lieve mi, wat een heerlijk verhaal weer :) Hoop dat mijn stage net zo leerzaam wordt als die van jou, ik mail je en we bellen over een tijdje weer (heerlijk!)
    Kus

  • 28 Januari 2007 - 09:48

    Gerda:

    hoe beschrijf je in hemelsnaam hagel sneeuw en mist in india?

  • 28 Januari 2007 - 12:26

    Paul Verbraak :

    Hoi lieve milou,

    Nou je leert er wel heel veel zeg.. Je herkent al dat alles wat relaxter gaat. Leerzaam voor ons om zo je verslag te lezen. Kan ik me al een beetje voorbereiden

    gr papa

  • 28 Januari 2007 - 12:34

    Opa En Oma Wijers.:

    Je schrijft je verhalen met veel gevoel. We kunnen ons heel goed inleven met wat je allemaal meemaakt Fijn dat je die stok weggelegd hebt.MOOI!Het is heel goed dat de jeugd onderwijs krijgt in EIGEN land om later alles door te geven aan EIGEN mensen en zo het land mee te helpen opbouwen ! Alle liefs Opa en Oma.

  • 28 Januari 2007 - 14:57

    Anneke En Hanneke:

    Hallo lieve Milou,
    Gelukkig ben je maar een dag ziek geweest! Wat beschrijf je het allemaal goed zeg !!! Net alsof we er zelf een beetje bij zijn. En dat met die stok...onvoorstelbaar. Ik weet zeker dat je op jouw eigen manier aandacht en respect af weet te dwingen. Daar heb je geen stok voor nodig!!!
    Veel liefs.

  • 28 Januari 2007 - 15:33

    Frank En Kinley:

    Hee mi,

    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven! Heel anders daar. Mooi om te lezen hoe je dit beleeft. Indrukwekkend verhaal dat de kinderen daar nog met de stok geslagen worden!Wij zijn erg beniewd hoe het verder gaat :)
    Kus Frank en kinley

  • 28 Januari 2007 - 16:15

    Iris:

    Heej Milou,
    Wat een 'verschillende' week heb je gehad...
    Het verschilt wel heel erg qua school en lessen.
    Het lijkt me een leuke stage zoals ik het hoor en ook een leuk land:)

    Veel plezier!

    Xx Iris

  • 31 Januari 2007 - 15:02

    Rob:

    Heej Milou.

    Ik ontvang net je site van Kinley (goeie vriendin van me uit haar tijd in Tilburg)
    Ik zit nu zelf ook in India (Noida tegen Delhi aan) nu net 3 weken voor hoe lang weet ik niet ik heb hier namelijk werk in de IT sector. Een jaar max schat ik dat ik blijf. je kunt mijn avonturen lezen op robdevet.waarbenjij.nu
    als je een keer behoefte hebt aan een andere nederlandse stem ik heb ook een Indisch nummer namelijk 0091-9818863901.
    Je schijft in ieder geval mooi en ik moet zeggen ik kom vergelijkenissen tegen maar ook dingen die compleet anders zijn. Chaos is het geloof ik overal in India maar de mannen hier lopen voornamelijk in gemakkelijke westerse kleding dus jeans enzo. Vrouwen zie je weer wel vaker in traditionele kleding rondwandelen. Het bedelen is hier ook echt heel erg en moeilijk om mee om te gaan daar ze je echt blijven volgen soms. Ik ben zelf 2 meter groot dus steek overal met kop en schouders bovenuit dus ze weten me overal te vinden dit is dus wel erg moeilijk soms. Maar het land heeft wel enorme indrukken op mij achter gelaten en doet het nog steeds de no problem het komt goed houding geld hier ook. Alleen als je iets echt geregeld moet hebben lukt dat meestal niet zo.
    maar goed ik zou zeggen lees men site en ik heb je in ieder geval toegevoegd aan men fafos ik ga je verhalen bijhouden;).

    Ps namens mij de groetjes van Kinley en Frank ik heb Kin nu op msn namelijk;).

  • 31 Januari 2007 - 15:04

    Rob:

    Heej Milou.

    Ik ontvang net je site van Kinley (goeie vriendin van me uit haar tijd in Tilburg)
    Ik zit nu zelf ook in India (Noida tegen Delhi aan) nu net 3 weken voor hoe lang weet ik niet ik heb hier namelijk werk in de IT sector. Een jaar max schat ik dat ik blijf. je kunt mijn avonturen lezen op robdevet.waarbenjij.nu
    als je een keer behoefte hebt aan een andere nederlandse stem ik heb ook een Indisch nummer namelijk 0091-9818863901.
    Je schijft in ieder geval mooi en ik moet zeggen ik kom vergelijkenissen tegen maar ook dingen die compleet anders zijn. Chaos is het geloof ik overal in India maar de mannen hier lopen voornamelijk in gemakkelijke westerse kleding dus jeans enzo. Vrouwen zie je weer wel vaker in traditionele kleding rondwandelen. Het bedelen is hier ook echt heel erg en moeilijk om mee om te gaan daar ze je echt blijven volgen soms. Ik ben zelf 2 meter groot dus steek overal met kop en schouders bovenuit dus ze weten me overal te vinden dit is dus wel erg moeilijk soms. Maar het land heeft wel enorme indrukken op mij achter gelaten en doet het nog steeds de no problem het komt goed houding geld hier ook. Alleen als je iets echt geregeld moet hebben lukt dat meestal niet zo.
    maar goed ik zou zeggen lees men site en ik heb je in ieder geval toegevoegd aan men fafos ik ga je verhalen bijhouden;).

    Ps namens mij de groetjes van Kinley en Frank ik heb Kin nu op msn namelijk;).

  • 31 Januari 2007 - 15:05

    Rob:

    Sorry voor dubbelpost internet in India is niet wat we gewend zijn;)

  • 31 Januari 2007 - 18:48

    Gijs Boelaars:

    Ho Milou, met veel plezier je verhalen gelezen en foto's bekeken,jullie doen het super ! Pas een maand onderweg en al zoveel meegemaakt.Ik ben trots op jullie. Geniet groeten Gijs (papa Renée)

  • 31 Januari 2007 - 23:15

    Fons:

    Sneeuw?..ik zou het maar naar boven afronden naar lichte regen. De winter duurde uiteindelijke een week. Inmiddels is het alweer zo'n 8 graden overdag - bloedheet dus. De warmste januari sinds heugenis. Zou het verhaal over broeikaseffect dan toch waar zijn? 1 Februari laat de VN daarover iets horen. Om de aandacht hiervoor te versterken doen we vanavond 5 minuten het licht uit. Inmiddels heeft een Indiaas bedrijf (Mita) 'onze' Hoogovens gekocht. Op een veilig, 9 miljard. Zo gaat dat in de 21ste eeuw. India gaat nog door voor een ontwikkelingsland - en is dat in vele opzichten ook nog - maar intussen zijn er sectoren die het Westen overvleugelen. Laten we het mondialisering noemen. Wat mij betreft een begrip met een overwegend positieve lading, met veelzijdige interacties. Het feit dat jij daar bent zie ik ook als mondialisering.

  • 13 Februari 2007 - 12:04

    Carina:

    Hallo Milou
    Het is nu dinsdag en vanaf nu lopen je ouders en Majelle over je Indiase pad mee.Lijkt mij leuk om de sfeer, geur em kleur zo te kunnen delen met elkaar. Veel plezier en houdt ons op de hoogte, want wij zijn vaste fans van je verhalen. Groeten Carina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 19981

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: