Een schoolreis om nooit te vergeten!! - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu Een schoolreis om nooit te vergeten!! - Reisverslag uit Auroville, India van Milou Verbraak - WaarBenJij.nu

Een schoolreis om nooit te vergeten!!

Door: Pondicherry

Blijf op de hoogte en volg Milou

11 Februari 2007 | India, Auroville

Door de moeilijkheden van vorige week, liep de stage in het begin van de week wat moeizaam. Sommige vakken waren voor mij niet meer mogelijk om te geven, omdat ik niet genoeg weet over India (de regering was bijv. zo’n onderwerp). Daardoor kan ik vrijwel geen voorbeelden geven en zou ik alles volgens het boekje moeten doen, wat zij zelf trouwens wel vaak doen...

Soms is het echt wel moeilijk om les te geven als een schoolsysteem zo totaal anders is. Gelukkig heb ik dit in het begin van de week allemaal kunnen bespreken met de leraren en heb ik voor mezelf alles op een rijtje kunnen zetten. Ik heb gekeken welke vakken en activiteiten wel en niet mogelijk zijn voor mij om te geven. Daardoor werd voor mezelf duidelijk waar ik mijn energie in kan steken en welke doelen haalbaar zijn. Dit gaf wel een heel fijn gevoel. De leerkrachten waren erg behulpzaam en vriendelijk!

Ook lijkt het alsof docenten toch wat overnemen van onze westerse manier van lesgeven. Ze vragen vaak hoe wij ‘problemen’ oplossen en hoe wij iets in Nederland aanpakken. Door de vragen die ze stellen, weet je dat ze interesse hebben en dat ze ook in zekere zin open staan voor de manier van onderwijzen in Nederland. Ik had dit echt niet verwacht. Ik heb bij een aantal leraressen ook gezien dat ze minder straffen door te slaan. Ze doen het nog wel... Maar nu werd tijdens de huiswerkcontrole individueel uitgelegd hoe kinderen iets moesten aanpakken! Dat was zo fijn om te zien!! Dit soort situaties deden zich meerdere malen voor afgelopen week. Ik weet dat wij als stagiaires niet het gehele systeem kunnen (en willen) veranderen, maar sommige leraren en kinderen nemen wel wat dingen over en dit kan een positieve werking hebben op het onderwijs op die school.
Ook toen ik de moed op had gegeven met de activiteiten tijdens het ‘speluur’ (elk 7e lesuur van de dag) kwam ik tot de ontdekking dat ik kinderen toch wel enthousiast kon maken en dat ze wel degelijk geinteresseerd kunnen zijn, als ze echt iets leuk vinden! Ik had een prentenboekje gekocht over De Kikkerprins. Nou prentenboeken kennen ze hier dus niet in het onderwijs en van sprookjes hadden ze nog nooit gehoord.. In het begin was het wat chaotisch in de klas, meer vanwege organisatorische zaken. Kinderen konden het vanaf de bankjes niet goed zien, maar er is ook geen ruimte waar ik met alle kinderen kon zitten. Uiteindelijk had ik een manier gevonden waarop alle kinderen het boekje konden zien en ik alle kinderen kon zien. Ze vonden het zo ontzettend leuk. Bij elk plaatje werden de ogen groter en viel de mond open van verbazing.. Ze vonden de plaatjes geweldig en na het verhaal, konden ze zelf het gehele verhaal nog na vertellen!! Dan zijn open vragen stellen ook wel mogelijk!

Deze situaties hebben ervoor gezorgd dat ik weer veel positiever tegenover de stage sta! Ik heb kunnen zien dat er dus wel kleine dingen kunnen veranderen, dat ik goed kan bespreken met de leraren wat wel en niet mogelijk voor mij is en dat ze me willen helpen met evt. problemen en dat kinderen dus echt wel enthousiast en geinteresseerd kunnen zijn.

Als klap op de vuurpijl, gingen we gister ook nog op schoolreisje! Van tevoren had ik er al veel zin in. Ik was heel erg benieuwd of de linealen ook mee op schoolreis zouden gaan, hoe de kinderen en vooral de leerkrachten zich zouden gedragen.
Deze reis heeft in alle opzichten een positieve werking gehad. Het was erg leuk om een op een andere manier met de leerkrachten en kinderen om te gaan. Met de leraren was het super gezellig, ze hadden weer heerlijk gekookt, maakten grapjes, sloegen de kinderen niet, enz...!!

De busreis op zich was al een hele onderneming. We vertrokken om 3.00 met de bus op vrijdagnacht en kwamen zaterdagnacht rond 23.30 weer terug. Ik heb nog nooit gehoord van zo’n lange schoolrit hahaha. Kinderen vonden het heel erg leuk, er werd veel gesnoept in de bus, er werd gedanst tijdens de rit in het gangpad (super leuk en zou in Nederland nooit mogen) en er werden een paar kinderen ziek vanwege het gehobbel van de bus..
Het dansen was nog het leukste. Iedereen zong mee, danste in het gangpad en als de bus een bocht maakte hielden ze zich even vast en gingen daarna weer verder met dansen. De sfeer was echt leuk! Kinderen werden vrij gelaten, mochten dansen, zingen, lachen, gek doen, enz,. Heerlijk om te zien! Tuurlijk moesten wij ook meedansen.. (wat eigenlijk vrij ongepast is voor leraressen, maar omdat wij nog jong en westers zijn was het OK..) Al snel bleek dat ik toch wat minder goed was in mijn evenwicht bewaren en bij een grote bocht viel ik 2 meter naar achteren.. Ik was niet de enige en daarna hield iedereen zich even in met dansen. Ze hadden hun lesje geleerd. Zo kom je er dus zelf achter wat wel en niet verantwoord is ;)

We hebben veel gelachen, gekletst, liedjes geluisterd, enz en daarnaast veel mooie tempels gezien. We zijn weer wat meer te weten gekomen over de religie en de tradities. Erg interessant! Kinderen werden nu wat vrijer gelaten, maar waren erg gedisciplineerd! Kinderen waren echt geinteresseerd aan het rondlopen en maakten niet teveel herrie.
Omdat we midden in de nacht al opgestaan waren, en de dag begonnen met intensief dansen, was iedereen aan het eind van de middag kapot. Wij hadden er toen al 14 uur op zitten... Dit was echt het enige (grote) minpunt van de reis. Iedereen was moe, de laatste tempel is van het programma gehaald en de laatste uren probeerden alle kinderen een manier te vinden om te slapen.. Het valt me trouwens op dat zij werkelijk in elke houding kunnen slapen haha.

Ik heb niet heel veel foto’s gemaakt gister, vele momenten waren gewoon moeilijk vast te leggen en ook vanwege de privacy van de kinderen en de momenten met de leerkrachten heb ik niet overal foto’s van gemaakt..

Vannacht was ik blij dat we weer thuis waren en ik heb heerlijk geslapen! Vanavond weer vroeg naar bed en dan begint de nieuwe stageweek weer, week 6, waarin mijn ouders, mijn zusje en Paul langskomen!!! Super leuk!! :D :D :D

Dit was het weer voor deze week, een week die moeizaam begon en uiteindelijk erg interessant en leuk was!!

Liefs xxx



Ps: Voor degene die nog vroegen naar het rekeningnummer voor een bijdrage voor de stageschool, Mother Theresa English School:

Rekeningnummer: 12 02 29 773 R.A.T.M. Boelaars te Zelhem

Heel erg bedankt alvast!

  • 11 Februari 2007 - 10:32

    Paul:

    He, is dat deze week al?? Oei, ik weet niet of ik nog kan komen, moet even vrij vragen van mijn stage dan.....

  • 11 Februari 2007 - 11:06

    Iris:

    Heej Milou,

    Het is echt mooi dat je iets bij kan dragen in het onderwijs-systeem daar. Al is het maar klein, je doet het wel, en dat is goed!

    Veel plezier (vooral komende week ;))

    Xx IRis

  • 11 Februari 2007 - 11:32

    Paul Verbraak :

    Hoi Lieve milou,

    We zijn aan het pakken. Wat leuk het schoolreisjes verslag, zo zie je ook de andere kant. En de vliegreis van jou in de bus...

    gr papa

  • 11 Februari 2007 - 11:34

    Gerda:

    Ik denk dat het een prachtige school gaat worden! Mooi dat we daar letterlijk een steentje aan kunnen bijdragen.. Ik denk dat jullie meer invloed hebben op het onderwijs dan je beseft... Tot dinsdag!! XXX mam

  • 11 Februari 2007 - 14:59

    Kimmo:

    hey Mi, veel plezier met je pap, mam, zusje en Paul. Als het goed is komen mijn groetjes persoonlijk aan via je zusje... x

  • 11 Februari 2007 - 15:10

    Kiney En Frank:

    Hee meis,
    Wat fijn om te lezen dat je toch meer zin in de stage hebt gekregen. helemaal super dat er toch enigzinds kleine gewoonten van jullie worden overgenomen en dat de leekrrachten ook geinteresseerd zijn hoe jullie het gewend zijn. Vol verwachting wachten we op je nieuwe verhaal! Dikke kus

  • 11 Februari 2007 - 18:55

    Anneke En Hanneke:

    Hallo lieve Milou,
    Nou, m'n petje af hoor, voor wat jullie allemaal al bereikt hebben. Al lijkt het maar weinig...jullie laten toch een behoorlijke indruk achter. Dat zullen de kinderen zich later vast nog herinneren!!
    Geniet ervan als je visite komt!!
    Veel liefs,
    Anneke en Hanneke.

  • 12 Februari 2007 - 12:13

    Opa En Oma Wijers.:

    Lieve milou.We zijn het volledig eens met Anneke en Hanneke en voor Gerda Majelle en Paul leerzame en interessante dagen toegewenst.Alle liefs voor al onze dierbaren.O
    pa en Oma

  • 12 Februari 2007 - 17:57

    Eva:

    Heej Milou

    Je verhalen zijn echt prachtig je krijgt echt een goede indruk van hoe je het daar hebt. Een andere vriendin van mij zit in thailand om vrijwilligers werk te doen. Het verbaasde me eigenlijk dat vrijwilligers daar ook les mogen geven. Is dat in India ook zo? Leuk trouwens dat de leraren daar ook intresse tonen in de westerse manier van lesgeven. Heel veel plezier nog (ook met je ouders straks)
    Kus Eva

  • 12 Februari 2007 - 19:53

    Jannie:

    Hoi Milou,

    Ik kreeg net een smsje, dat je ouders geland zijn in Chennai. Ik ben heel benieuwd hoe ze het zullen vinden bij jou daar. Leuk om hen alles te laten zien.
    Jouw laatste verslag weer met veel interesse gelezen. Zie je dat je toch invloed kunt uitoefenen!! Je doet het goed!!
    Veel plezier met je ouders, en natuurlijk ook straks met jouw Paul!

    Liefs xxx Jannie

  • 12 Februari 2007 - 21:39

    Flo:

    Lieve mi,
    super goed dat jullie toch zoveel voor elkaar krijgen! (ook al denk je soms van niet..) Jullie doen het super goed! :) heel veel plezier met je ouders, Majel en Paul! Fijn om even wat bekenden om je heen te hebben, geniet ervan lieverd!! Ik lees met veel plezier je verhalen! xxx Flo

  • 15 Februari 2007 - 13:56

    Opa En Oma Wijers.:

    Kregen juist een sms je via Jannie,zijn er reuze blij mee,ik heb jouw moeder ook gebeld Paul.
    Liefs en knuffels voor de meisjes.Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Milou

Actief sinds 05 Dec. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 19980

Voorgaande reizen:

30 December 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: